Naše oleje a medové produkty tieto látky obsahujú. Čo sú a načo slúžia sa dozviete v nasledujúcom článku.

Čo sú antioxidanty?

Niekedy sa im hovorí aj „lapači voľných radikálov“ - zlúčeniny, ktoré môžu škodiť, ak je ich hladina v tele príliš vysoká. Súvisia s viacerými chorobami, vrátane cukrovky, srdcových chorôb a rakoviny. Vaše telo má valstnú antioxidačnú obranu, ktorá udržuje voľné radikály pod kontrolou, ale nie vždy stačí. Zdroje antioxidantov môžu byť prírodné alebo umelé.  O niektorých rastlinných potravinách sa predpokladá, že sú bohaté na antioxidanty. Rastlinné antioxidanty sú druhom fytonutrientu alebo rastlinnej živiny. Voľné radikály sú odpadové látky produkované bunkami, pretože telo spracováva potraviny a reaguje na životné prostredie. Ak telo nedokáže efektívne spracovať a odstrániť voľné radikály, môže to mať za následok oxidačný stres. To môže poškodiť bunky a funkciu tela. Voľné radikály sú tiež známe ako reaktívne formy kyslíka. Faktory, ktoré zvyšujú produkciu voľných radikálov v tele, môžu byť vnútorné - endogénne, napríklad zápalové, alebo vonkajšie - exogénne, napríklad znečistenie, vystavenie UV žiareniu a cigaretový dym. Oxidačný stres súvisí s ochorením srdca, rakovinou, artritídou, mozgovou príhodou, chorobami dýchacích ciest, imunitnou nedostatočnosťou, emfyzémom, Parkinsonovou chorobou a ďalšími zápalovými alebo ischemickými stavmi. Antioxidanty údajne pomáhajú neutralizovať voľné radikály v tele, čo podporuje celkové zdravie.

Asi najlepšie sa to vysvetlí na príklade železa. Keď necháme železo len tak pohodené vonku na zemi, čo sa s ním začne diať? Začne oxidovať – to znamená, že začne hrdzavieť, poškodzovať sa, strácať svoju pevnosť kvôli okysličovaniu. Niečo podobné sa začne diať aj v ľudskom tele keď začnú pôsobiť voľne kyslíkové radikály – začnú poškodzovať bunky v ľudskom tele, tým že pôsobia na nich degeneratívne a bunky začnú stárnuť a vytvárať sa v nich rôzne ochorennia – civilizačné choroby.

V našom tele sa neustále tvoria voľné radikály. Bez antioxidantov by voľné radikály veľmi rýchlo spôsobili vážne škody, ktoré by nakoniec spôsobili smrť. Voľné radikály však slúžia aj dôležitým funkciám, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie, napríklad vaše imunitné bunky používajú voľné radikály na boj proti infekciámVďaka tomu si vaše telo musí udržiavať určitú rovnováhu voľných radikálov a antioxidantov. Ak voľné radikály prevyšujú množstvo antioxidantov, môže to viesť k stavu, ktorý sa nazýva oxidačný stres. Predĺžený oxidačný stres môže poškodiť vašu DNA a ďalšie dôležité molekuly v tele. Niekedy to dokonca vedie k bunkovej smrti. Poškodenie vašej DNA zvyšuje riziko rakoviny a niektorí vedci sa domnievali, že v procese starnutia zohráva rozhodujúcu úlohu.

 Medzi činnosti a procesy, ktoré môžu viesť k oxidačnému stresu, patrí: 

  • mitochondriálna aktivita,
  • nadmerné cvičenie,
  • trauma tkaniva v dôsledku zápalu a poranenia,
  • konzumácia určitých potravín, najmä spracovaných potravín, trans-tukov, umelých sladidiel a určitých farbív a prísad,
  • fajčenie,
  • pitie alkoholu,
  • nadmerný príjem železa, horčíka, medi alebo zinku,
  • príliš málo alebo príliš veľa kyslíka v tele,
  • environmentálne znečistenie,
  • žiarenie,
  • nadmerný príjem antioxidantov, ako sú vytamíny C a E,
  • nedostatok antioxidantov,
  • vystavenie chemickým látkam, ako sú pesticídy a lieky, vrátane chemoterapie,
  • bakteriálne, plešňové alebo vírusové infekcie,
  • priemyselné rozpúšťadlá,
  • ozón.

Všetky takéto činnosti môžu mať za následok poškodenie buniek. Dlhodobý oxidačný stres vedie k zvýšenému riziku negatívnych zdravotných výsledkov, ako sú kardiovaskulárne choroby a niektoré druhy rakoviny.

Antioxidanty v potravinách

Antioxidanty sú nevyhnutné pre prežitie všetkého živého. Vaše telo vytvára svoje vlastné antioxidanty, ako je bunkový antioxidant glutatión. Rastliny a zvieratá, ako aj všetky ostatné formy života majú svoju vlastnú obranu pred voľnými radikálmi a oxidačným poškodením. Antioxidanty sa preto nachádzajú vo všetkých celých potravinách rastlinného a živočíšneho pôvodu. Dôležitý je dostatočný príjem antioxidantov. Váš život v skutočnosti závisí od príjmu určitých antioxidantov - konkrétne vitamínov C a E. V potravinách sa však vyskytuje veľa ďalších neesenciálnych antioxidantov. Aj keď sú pre vaše telo nepotrebné, hrajú dôležitú úlohu vo všeobecnom zdraví. Zdravotné výhody spojené s diétou bohatou na rastliny sú aspoň čiastočne spôsobené rozmanitosťou antioxidantov, ktoré poskytujú.

Podľa niektorých štúdií je káva jediným najväčším zdrojom antioxidantov v západnej strave, ale je to čiastočne preto, že priemerný jedinec neje toľko potravín bohatých na antioxidanty.

Mäsové výrobky a ryby tiež obsahujú antioxidanty, ale v menšej miere ako ovocie a zelenina. (1)

Antioxidanty môžu predĺžiť trvanlivosť prírodných aj spracovaných potravín. Preto sa často používajú ako prísady do potravín. Napríklad vitamín C sa často pridáva do spracovaných potravín, aby pôsobil ako konzervačná látka. (2)

Druhy potravinových antioxidantov

Antioxidanty možno kategorizovať ako rozpustné vo vode alebo v tukoch.

Antioxidanty rozpustné vo vode pôsobia v tekutine vo vnútri a mimo buniek, zatiaľ čo antioxidanty rozpustné v tukoch pôsobia primárne v bunkových membránach.

Medzi dôležité antioxidanty patria:

  • Vitamín C. Tento vo vode rozpustný antioxidant je základnou výživovou látkou.
  • Vitamín E. Tento antioxidant rozpustný v tukoch hrá rozhodujúcu úlohu pri ochrane bunkových membrán pred oxidačným poškodením.
  • FlavonoidyTáto skupina rastlinných antioxidantov má veľa priaznivých účinkov na zdravie

Priaznivé účinky antioxidantov:

  • pomáhajú zlepšovať zrak, 
  • znižujú hladinu cholesterolu v krvi, spomaľujú proces stárnutia buniek, 
  • chránia bunky a organizmus pred vznikom nádorových ochorení,
  • zvyšujú celkovú imunitu organizmu,
  • podporujú správnu činnosť srdca.
     

Potraviny ako čučoriedky, jablká, brokolica, špenát, šošovica patria taktiež medzi skvelé zdroje antioxidantov.